Βάλτε ψηφιακή τεχνολογία στο σχολείο για όλες τις ηλικίες!

0
65

Αυτή την εβδομάδα έδωσαν ραντεβού στην Αθήνα κορυφαίοι επιστήμονες, στελέχη επιχειρήσεων, πολιτικοί και ακαδημαϊκοί προκειμένου να συμμετέχουν στο 5ο Επιχειρηματικό Φόρουμ Ελλάδας – Σουηδίας που είχε θέμα: «Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή ως το μέλλον της Ελλάδας». 

Οι παρουσιάσεις που έγιναν αλλά και οι απόψεις που αντηλλάγησαν είχαν εξαιρετικό ενδιαφέρον και έδειξαν πόσο σημαντικό είναι να ακολουθήσει η χώρα μας το τρένο της ψηφιακής και τεχνολογικής προόδου.

Εις εκ των εκλεκτών καλεσμένων και ο Christian Magnusson, διευθυντής Εκπαίδευσης του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας της Σουηδίας, ο οποίος παρουσίασε τι κάνει η χώρα του στα σχολεία προκειμένου να ετοιμάσει πολίτες για το αύριο. Το protothema.gr συνομίλησε με τον κ. Magnusson προκειμένου να μάθει τι κάνει η Σουηδία προκειμένου οι μαθητές να βελτιώσουν και να εξελίξουν τις ψηφιακές τους δυνατότητες.

Πόσο ψηφιακό είναι το εκπαιδευτικό σύστημα της Σουηδίας;
Πιστεύω ότι η Σουηδία έχει διανύσει πολύ δρόμο, αλλά ακόμα έχουμε πολλά να κάνουμε. Συγκριτικά με πολλές άλλες χώρες, έχουμε αρκετά καλές υποδομές στα σχολεία. Σύμφωνα με έρευνες, τα σχολεία μας παρέχουν συσκευές στους μαθητές ως εξής: στο νηπιαγωγείο 6,1 μαθητές ανά συσκευή. Στο δημοτικό 1,3 μαθητές ανά συσκευή, σε γυμνάσιο και λύκειο κάθε μαθητής έχει τη δική του συσκευή ενώ όσον αφορά την εκπαίδευση ενηλίκων η αντιστοιχία είναι 3,7 μαθητές ανά συσκευή. Σχεδόν όλα τα σχολεία έχουν Wifi (σύμφωνα με στοιχεία του 2018).

swe1

Τα σχολεία παρέχουν προσωπικές συσκευές περίπου στους μισούς μαθητές από Δ’ έως ΣΤ’ Τάξη (ηλικίες 10-12) και σε 3 στους 4 μαθητές σε Γυμνάσιο και Λύκειο (στοιχεία 2018). Πρόσφατα συμφωνήσαμε σε μία εθνική στρατηγική ψηφιοποίησης για το σουηδικό σχολικό σύστημα. Ως μέρος αυτής της στρατηγικής έχουμε κάνει αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ο σκοπός μας είναι να ενισχύσουμε την ψηφιοποίηση στα σχολεία και τις ψηφιακές ικανότητες στους μαθητές.

Συγκεκριμένα, μιλάμε για τέσσερις τομείς ψηφιακής επάρκειας: 1. Η κατανόηση της ψηφιακής μεταμόρφωσης της κοινωνίας μας και πώς μας επηρεάζει, 2. Η ικανότητα να χρησιμοποιούμε ψηφιακά εργαλεία και μέσα, 3. Κριτική και υπεύθυνη προσέγγιση της ψηφιακής τεχνολογίας και 4. Πώς να βάζουμε τις ιδέες μας σε δράση και πώς να λύνουμε προβλήματα. Αυτές οι τέσσερις πτυχές βασίζονται σε αυτά που θέτει η ΕΕ ως βασικές ικανότητες.

Ποια είναι η ιδανική ηλικία για ένα παιδί να μάθει κώδικα;

Δεν γνωρίζω αν υπάρχει ιδανική ηλικία. Εμείς λέμε ότι τα παιδιά μπορούν να ξεκινούν από νωρίς. Όσον αφορά τα μαθηματικά λέμε ότι μπορείς να ξεκινήσεις με κώδικα χωρίς υπολογιστή για παράδειγμα με οδηγίες βήμα-βήμα στις ηλικίες 7-9, με Scratch στις ηλικίες 10-12 και με γραπτό κώδικα από την ηλικία των 13. Ωστόσο τα παιδιά προγραμματίζουν παιχνίδια ήδη από την ηλικία του νηπιαγωγείου.

Ενέχει κινδύνους η χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση; Πώς μπορούμε να κατακτήσουμε την ισορροπία;

Είναι ο δάσκαλος που πρέπει να αποφασίσει πότε πρέπει να χρησιμοποιήσει ψηφιακά εργαλεία και πότε όχι. Αλλά είναι κάτι υποχρεωτικό για όλες τις ηλικίες στο σχολείο, ακόμα και στο νηπιαγωγείο. Δεν πιστεύουμε ότι μπορεί να βλάψει τα παιδιά. Ωστόσο τα ψηφιακά εργαλεία μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή, ενώ επίσης δεν σημαίνει ότι πάντα ενισχύουν τη διαδικασία μάθησης. Και πάλι, είναι ο δάσκαλος που πρέπει να αποφασίσει ΠΟΤΕ είναι απαραίτητα αυτά τα εργαλεία. Αλλά κανένας δάσκαλος δεν μπορεί να πει ότι αυτό δεν με αφορά και δεν το χρησιμοποιώ, γιατί όλοι οι μαθητές έχουν δικαίωμα να χρησιμοποιούν ψηφιακά μέσα στην εκπαίδευσή τους.

Τι θα συμβουλεύατε μία χώρα σαν την Ελλάδα όσον αφορά το εκπαιδευτικό της σύστημα;

Αυτό που θα πρότεινα, είναι αυτό που κάναμε κι εμείς, να δουν τι έχουν κάνει οι άλλες χώρες. Γιατί όλοι μας περνάμε μέσα από τη διαδικασία να γίνουμε πιο ψηφιακοί και μπορείς να πάρεις ιδέες και έμπνευση από τους άλλους. Αλλά και τότε πρέπει να λάβεις υπόψη σου την τοπική κατάσταση σε κάθε χώρα. Δεν υπάρχουν λύσεις copy-paste!

Δείτε ένα βίντεο για το πώς δουλεύουν τα σχολεία στη Σουηδία

FCL Regio: collaborative project of coding between two schools in Sweden





Πηγή: Πρώτο Θέμα